Monday 17 November 2014

Di Jalan Dakwah Aku Berubah

Bismillahirahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Salam to all readers. =)

Sungguh pantas masa berlalu. Kadang-kadang teringat juga masa-masa jahiliyah dahulu. Bukan ingin kembali ke masa itu cuma tidak salah untuk kita selalu bermuhasabah dengan kesilapan yang telah kita lakukan dahulu. Tempat jatuh lagi di kenang inikan pula kehidupan lama yang kita pernah lalui itu.

Apa makna jahiliyah? Adakah apabila kita menyebut jahiliyah kita menggambarkan masyarakat jahiliyah di Mekah sebelum kedatangan Islam? Atau adakah kita menggambarkan jahiliyah itu seperti seseorang atau masyarakat yang tidak tahu pasal agama. Tidak sama sekali tidak. Jahiliyah dari definisi saya pula ialah seseorang atau masyarakat yang beragama Islam, mempunyai ilmu tentang Islam namun tidak mempraktikkan Islam apatah lagi menghayati nilai-nilai Islam dalam kehidupannya.

Begitulah kehidupan yang saya lalui buat hampir lapan belas tahun berpijak di dunia ini. Bukan tidak mendapat pendidikan Islam, bukan menolak ajaran Islam namun hidup saya sama seperti orang kebanyakan yang hanya memandang Islam pada Rukun-rukun Islam dan Rukun-rukun Iman sahaja.

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan diantara hati kamu (sehingga kamu bersatu- padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat pertunjuk hidayahNya.” (al-imran:103)

Hati saya cukup tersentuh dengan firman Allah S.W.T., “dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu”. Masing-masing ada keaiban masing-masing. Masing-masing ada zaman kegelapan masing-masing. Kalau dahulu kita mungkin yang selalu ada masalah ikhtilat, kalau dahulu kita mungkin yang tidak menjaga aurat, kalau dahulu kita mungkin yang tidak taat. Tapi ini tidak bermakna kita tidak boleh bertaubat.


Kita haruslah sentiasa muhasabah diri bahawasanya kita diberikan hidayah Allah itu bukan kerana ibadat kita, bukan juga kerana perilaku baik kita, namun kita diberikan hidayah Allah disebabkan rahmat Allah kepada kita, disebabkan kasih sayang Allah kepada kita. Bagaimana mungkin kita mampu mengasihi Allah sekiranya Allah tidak mengasihi kita. Kerana kasih sayang Allah itu dan Dia telah memilih kita untuk memperoleh nikmat hidayah ini.
Nikmat dan rahmat Allah itu terlalu luas buat kita. Cuma kita yang terlupa dan kurang bersyukur dengan nikmat yang diberikan ini. Bukan tidak ada contoh orang-orang yang telah menerima hidayah namun akhirnya mereka kembali kufur. Bukan tidak ada contoh orang-orang yang telah berjuang untuk agama Allah namun akhirnya mereka yang menentang agama Allah.
Suka untuk saya ingatkan diri saya dan sahabat-sahabat semua dengan peringatan Allah dalam surah Al-Maidah ayat 54,

“Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad (keluar) dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.”

Allah S.W.T telah memilih kita untuk berada di jalan dakwah ini, maka janganlah pula kita mengambil sikap acuh tak acuh dalam melaksanakan tanggunggjawab ini. Janganlah pula kita menjauhkan diri daripada Allah dengan tidak menjaga ibadah. Janganlah pula kita melebihkan hal-hal dunia daripada hal-hal agama. Sungguh agama kita tidak sesekali memerlukan kita untuk memenangkannya tetapi kitalah yang memerlukan agama ini untuk mendapat keredhaan dari Dia. Perjalanan dakwah ini bukanlah perjalanan sementara ataupun persinggahan kita di alam kampus. Amanah yang Allah berikan ini tidak akan pernah berakhir sehingga kita bertemu ajal dan maut kita. Dunia bukanlah tempat rehat bagi kita, tetapi akhirat dan syurgalah tempat rehat sebenar bagi orang-orang bertakwa.

Pencinta Tuhan,

17.11.2014

No comments:

Post a Comment